Het driegesprek laat de overheid luisteren naar de gedupeerde ouder
Aanleiding
Om als Uitvoering Organisatie Herstel Toeslagen (UHT) succesvol te zijn is de samenwerken tussen Toeslagen, gemeenten en de gedupeerde ouder essentieel. Je wil voorkomen dat gedupeerde ouders van het kastje naar de muur worden gestuurd. Hoe zorg je dat de juiste partijen samenwerken en goed luisteren naar de gedupeerde ouder?
Opdracht
Gedupeerde ouders van de toeslagen affaire hebben vaak financiële en emotionele schade. Het herstellen van deze schade is een samenwerking tussen Toeslagen en gemeenten. Om schade zo goed mogelijk te herstellen moeten zij samen gesprekken voeren met de gedupeerde ouder: “Het driegesprek’. Onze opdracht, implementeren het driegesprek in het herstelproces van UHT en zorg dat UHT en gemeentes gaan samenwerken.
Onze aanpak
- Als je goed wil samenwerken moet je vanaf de start de juiste mensen aan boord hebben. Ons team bestond dan ook uit mensen die allemaal een rol spelen in het driegesprek. Of ze nou het gesprek gaan voeren of besluiten moeten nemen.
- We hebben aan de hand van de InTheArena methode een plan van aanpak opgesteld zodat alle neuzen dezelfde kant op staan voor we aan de slag gaan.
- Door klein te beginnen met een pilot in vier gemeente hebben we de aanpak getest. Zo wisten we bijvoorbeeld dat de hulpmiddelen om een goed gesprek te voeren werkte. In de pilot scherpte we aan en verbeterde we gaandeweg.
- Toen alles getest was en er voldoende comfort was om echt aan de slag te gaan is Het driegesprek’ geïmplementeerd in alle 342 gemeenten.
Resultaat
Het driegesprek is nu vast onderdeel van het herstelproces van de gedupeerde. De ouder heeft nu altijd de mogelijkheid om de juiste partijen direct bij elkaar aan tafel te brengen voor een beter herstel. Dit zorgt ervoor dat de ouder zich echt gehoord voelt.