Stap 1. Een heldere visie schept een beeld

Stel je voor: je bent van plan je huis te verbouwen. Ga je dan direct naar de plaatselijke bouwmarkt en ga je aan de slag? Of creëer je eerst een beeld van hoe jouw nieuwe huis eruit moet gaan zien? Welke sfeer moet het uitstralen? Welke kleuren ga je gebruiken? Moet het modern of traditioneel zijn? 

In het dagelijks leven zijn deze overwegingen heel gebruikelijk. In verandermanagement en bij het uitvoeren van onze projecten noemen wij dit het creëren van een visie.

Mark van InTheArena
Mark
Een heldere visie schept een beeld

Iedere succesvolle verandering start met een heldere visie

Zonder alle projecten en veranderingen in eenzelfde mal te gieten, doorgaan veranderingen binnen complexe organisaties vaak wel dezelfde fases. Zo start iedere succesvolle verandering met een heldere visie. Als je namelijk niet precies weet waar je heen wil, kom je daar nooit. Dus is het essentieel om te bedenken wat de aanleiding en het doel van de verandering is. Wanneer is het een succes en wat is daar precies voor nodig? De aanleiding en het doel bepalen de richting en de aanpak die je kiest.  

In deze eerste stap van onze InTheArena 5-stappen verandermethode richten we ons dan ook op alle stakeholders -binnen en buiten de organisatie- om deze vragen te beantwoorden. Onder stakeholders verstaan we iedere groep mensen die een rol speelt in de uitvoering van de verandering, of die wordt geraakt door de verandering. We maken met iedere vertegenwoordiger van die groep een afspraak en zorgen dat we antwoord krijgen op in ieder geval drie vragen:
1.     Wat is volgens jou de aanleiding van de verandering?
2.     Wat is volgens jou het doel van de verandering? Wanneer is het een succes?
3.     Wie of wat hebben we nodig om dit doel te realiseren? 

Krijgen we dan alle antwoorden die we zoeken? Nee. Waarschijnlijk niet. Iedere vertegenwoordiger heeft zijn eigen rol en verantwoordelijkheid binnen een organisatie en kijkt vanuit die bril naar de vragen. Een directeur Marketing zal anders kijken naar het doel, dan een medewerker van de afdeling Financiën. Vaker wel dan niet krijgen we afwijkende antwoorden op dezelfde vragen. Dit klinkt misschien als een probleem, maar dit is voor ons juist het begin van de oplossing.

We brengen namelijk alle stakeholders samen en confronteren hen met deze verschillen. En we gaan pas de (digitale) ruimte uit als er één gezamenlijk antwoord is geformuleerd op elke vraag. Zo komen we tot een formulering van een eenduidige visie waar iedereen zich in kan vinden. 

Wat doet InTheArena?

Als consultants van InTheArena begeleiden wij dit proces voor jouw organisatie. We brengen het stakeholderveld in kaart en zorgen dat iedereen betrokken is. Wij doen geen aannames, maar stellen kritische vragen, blijven scherp en vragen door. We bevragen de timing, de scope en de beschikbare middelen van de verandering maar ook de complexiteit en de cultuur van uw organisatie.

Zo creëren we een duidelijk beeld van de verandering en de omgeving en maken wij het doel specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdsgebonden. We bedenken pas een oplossing als het doel, de richting van de verandering, helder is.

Als het gaat over veranderingen in ons dagelijks leven vinden we het maar al te logisch om eerst tot een visie te komen. Maar bij grote veranderprojecten binnen complexe organisaties wordt dit meer dan eens over het hoofd gezien. Wij starten niet met rennen om verandering te realiseren als we niet weten welke kant we op gaan. We beschrijven eerst de aanleiding en het doel in een heldere visie. Deze visie vormt de kernboodschap van de verandering.

Alleen zo stellen we concrete doelen en zorgen we dat iedereen hetzelfde beeld heeft, maar ook behoudt. En daarom moet een heldere visie de zintuigen prikkelen. Je ziet het beeld als het ware voor je. De visie dient voor iedereen gelijk te zijn, zowel voor een CEO als voor een medewerker op de werkvloer. Ten slotte herhalen we de visie net zo vaak dat iedereen deze kan dromen. Dat is onze eerste stap. Wij helpen jouw organisatie en zorgen er samen voor dat iedereen de verandering voor zich ZIE(t).

Benieuwd hoe we met deze visie in de hand jouw verandering verder tot een succes brengen? In de volgende blog gaan we door naar stap twee: BEGRIJP.

Stap 1. Een heldere visie schept een beeld

Meer weten over onze aanpak?

Vraag onze experts Mark Hebben & Gideon van Bergen 

Belastingdienst HR-processen case

    Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

    Stuur ons een bericht

    Werken bij InTheArena favicon

    Stap jij binnenkort in de arena bij ons team van consultants?

    Bekijk vacatures