MiFID II wetgeving geïmplementeerd voor beleggende klanten - InTheArena
InTheArena helpt grote bank om te voldoen aan de belangrijkste MiFID II richtlijnen.
MiFIR, MiFID II, wetgeving, regelgeving, wet&regelgeving, Implementatie, AFM, Beleggen, Markets in Financial Instruments Directive
1205
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1205,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
 

MiFID II wetgeving geïmplementeerd voor beleggende klanten

Aanleiding: De invoering van MiFID II wetgeving zorgt voor een flinke verandering in de regelgeving voor financiële dienstverleners. Een bank moet daarom haar beleid, producten en processen hierop aanpassen én haar medewerkers helpen met deze aanpassingen om te gaan.

 

Opdracht:

  • Inventariseer de impact van deze veranderende wetgeving voor ons beleid, producten en processen.
  • Help ons met het uitvoeren van de aanpassingen die te maken hebben met kostentransparantie en bescherming van beleggers, het identificeren van klanten bij beleggingstransacties en het borgen van het opleidingsniveau van personeel.

 

Onze aanpak:

  • InTheArena bracht de verschillen tussen de huidige situatie en de voorgeschreven situatie in kaart.
  • Samen met de stakeholders bepaalden wij welke stappen gezet moesten worden om de gaten te dichten.
  • We ondersteunden IT scrum-teams door functionele requirements op te stellen.
  • We monitorden voortgang en faciliteerden sturing op kantoorniveau door wekelijkse informatievoorziening. We hielpen de organisatie moeilijke vragen beheersbaar te maken en bewaakten het overzicht. Waar nodig zetten wij deze stappen zelf, waar mogelijk stelden wij de bank in staat deze stappen te zetten.

 

Resultaat: InTheArena heeft de bank geholpen om te voldoen aan de belangrijkste richtlijnen op gebied van kostentransparantie, beleggersbescherming, en passendheid en geschiktheid van dienstverlening. Voor alle betrokken medewerkers is een opleidingstraject gestart. Tot slot is klantidentificatie ingericht om belegginstransacties correct te rapporteren voor ruim 300 duizend particuliere en 25 duizend zakelijke klanten.