Optimaliseren van logistieke processen door wereldwijde warehouse management implementatie - InTheArena
Implementatie van WMS bij groot internationaal Nederlands bedrijf
FMCG, WMS, warehouse, Implementatie, Verandering, InTheArena. In the arena, optimaliseren, logistiek,
1621
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-1621,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,qode-theme-ver-18.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
 

Optimaliseren van logistieke processen door wereldwijde warehouse management implementatie

Aanleiding: Een internationaal FMCG-bedrijf heeft een programma opgezet op de Supply Chain afdeling, gericht op de optimalisatie van de end-to-end logistieke processen in de wereldwijde distributiecentra. Het doel van het programma is om de logistieke kosten te verlagen, klantenservice te verbeteren en processen over de verschillende locaties te standaardiseren. Een belangrijk onderdeel van het programma is de implementatie van een warehouse management systeem (WMS) in de distributiecentra.

 

Opdracht: Draag als change manager bij aan de implementatie van het nieuwe warehouse management systeem:

  • Ontwikkel een global change strategy en een aanpak voor het programma en implementeer deze in de landen
  • Maak de veranderingen in de organisatiestructuur per locatie inzichtelijk
  • Zorg ervoor dat alle medewerkers in de distributiecentra van de verschillende landen met het nieuwe systeem (SAP-EWM) en de nieuwe processen kunnen en willen werken
  • Zorg ervoor dat alle stakeholders, zowel op het hoofdkantoor als de lokale kantoren, geïnformeerd zijn over het programma

 

Aanpak: In The Arena was verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van de change implementatiestrategie:

  • Elk land werd bezocht om een gap assessment te doen op de huidige en toekomstige manier van werken
  • Voor elke locatie werd een trainingsprogramma ontwikkeld dat was afgestemd op de behoeften van de eindgebruikers. Daarnaast werd een aantal vertegenwoordigers van de distributiecentra opgeleid tot trainer.
  • Er zijn workshops gegeven over culturele verschillen om zo internationale samenwerking succesvol en effectief te laten verlopen, zoals ‘Succesvol samenwerken in een Internationaal team’.
  • Er is een communicatiestrategie ontwikkeld om de stakeholders te managen
  • De voortgang van de verschillende landen werd gemonitord en aangestuurd

 

Resultaat: Succesvolle uitrol van het programma in de deelnemende landen: Mexico, Zuid-Afrika, Rusland, Kroatië, Italië en Slowakije. Alle eindgebruikers gebruiken het systeem op de juiste manier, waardoor klanten beter bediend worden en het systeem de logistieke processen optimaal ondersteunt.