Proces verbetering:  afscheid nemen van klanten die niet voldoen aan de KYC eisen

Aanleiding: Banken spelen een cruciale rol in het voorkomen van witwassen, financiering van terrorisme en het toepassen van wereldwijde sancties. Zij helpen financiële criminaliteit voorkomen door Customer Due Diligence (CDD) en Know Your Customer (KYC) processen toe te passen.  Een grote internationale bank heeft als doel om zorgvuldig en snel afscheid te nemen van klanten die niet voldoen aan de wettelijke eisen.

 

Opdracht: Het opzetten van een team dat werkt aan procesverbeteringen zodat er snel en zorgvuldig afscheid wordt genomen van klanten die niet voldoen aan de CDD en KYC regels.

 

Onze aanpak 

  • We hebben aan de hand van de InTheArena methode samen met het transitie team van de bank een implementatie aanpak gemaakt.
  • Volgens deze aanpak zoeken we naar procesverbeteringen om snel en zorgvuldig de CDD / KYC regels toe te passen als de bank afscheid wil nemen van klanten.
  • We betrekken stakeholders zodat de nieuwe exit-aanpak uniform wordt toegepast in de organisatie.
  • Waar nodig stemmen we de wijzigingen in de processen af met betrokken afdelingen, zodat we een optimaal resultaat bereiken en goed samenwerken over de afdelingen heen.

 

“Ik weet zeker dat we met de hulp van InTheArena echte stappen hebben gezet om ons proces te verbeteren!” – Collega Exit Officer